De Zelfmaker onderhoudt en ondersteunt mensen in het gebruik van de software die Bas Wijnen schrijft. Op deze pagina staat een selectie van de programma's. Neem in geval van vragen ook gerust contact op.
Deze verzameling programma's bevat alles om een CNC-robot, zoals een 3D-printer, aan te sturen: de firmware in de microcontroller, de software op de mini-computer in de machine en de web-interface die de gebruiker ziet.
Franklin onderscheidt zich van andere aansturings-software door de focus op wetenschap: door de API is het heel eenvoudig om de robot op te nemen in een groter geheel, waarmee bijvoorbeeld metingen kunnen worden gedaan.
Daarnaast is het in Franklin mogelijk om instellingen aan te passen terwijl de machine werkt. Hierdoor is het veel eenvoudiger om een goede calibratie voor elkaar te krijgen dan bij andere software, waar het typisch nodig is om herhaaldelijk een instelling te veranderen en steeds te controleren of het resultaat al naar wens is.
Ten slotte is de code voor het type van de machine (zoals cartesisch, delta, polar, enz.) modulair, waardoor het heel eenvoudig is om een nieuw type te ondersteunen.
Dit is een "visual-novel engine" gericht op onderwijs. Visual novels zijn computerspellen waarin een verhaal te lezen is, met af en toe een keuze voor de speler. Het verhaal bestaat voornamelijk uit dialoog. Het genre is vooral populair bij liefhebbers van Japanse kunst, en de meeste visual novels spelen zich dan ook daar af. Vrijwel allemaal gaan ze over liefde en relaties, en seksuele onderdelen zijn zeker geen uitzondering. Kortom, het zijn aantrekkelijke spellen voor pubers.
Daarom is het interessant om dit format te gebruiken om lesstof over te brengen. Dat is het doel van Lesverhaal. Terwijl de leerlingen een spel spelen waarin een mix van relatie-perikelen en lesstof langskomt, leren ze over het vak.
In tegenstelling tot het gebruikelijke platform voor visual novels, Ren'Py, gebruikt Lesverhaal een centrale server om gegevens bij te houden over de spelers. Hiermee kan de docent een overzicht krijgen van de voortgang van de leerlingen.
Er zit echter een belangrijk nadeel aan zo'n server: de leerlinggegevens worden daardoor gedeeld met de aanbieder en dat is meestal ongewenst en soms zelfs illegaal. De zelfmaker vindt privacy belangrijk. Daarom is het met Lesverhaal mogelijk voor een school, of zelfs een individuele docent of leerling, om een eigen server te draaien. Het is dus niet nodig om leerlinggegevens aan de Zelfmaker of anderen te sturen om dit programma te gebruiken.
Er zijn momenteel nog geen uitgewerkte spellen beschikbaar. Ondanks dat is het wel bruikbaar voor bijvoorbeeld huiswerkopdrachten. En natuurlijk kunnen docenten zelf spellen schrijven, als ze daar tijd voor hebben.
Als je interesse hebt in een spel over een bepaald onderwerp, neem dan vooral contact op.
Dit is een framework om spellen mee te maken die met meerdere spelers op internet te spelen zijn. Een aantal bordspellen is ook beschikbaar.
Een spel bestaat uit Python-code waarin de spelregels worden beschreven, en JavaScript-code waarin de interface wordt beschreven. Webgame regelt dan alles.
Voor de interface gebruikt Webgame M.Grl, waardoor het eenvoudig mogelijk is om zowel een 2D- als een 3D-interface te ondersteunen.
Vanuit een geschiedenis met computerspellen en programmeren, heeft Bas zich gestort op het bestuderen van oude spellen voor de MSX-computer. Dit levert interessante inzichten op over hoe die spellen vroeger gemaakt werden. In het geval van The Maze Of Galious heeft hij er een video op YouTube over gemaakt.
Medicijnen innemen, op tijd gaan eten, of huiswerk maken? Allemaal dingen die elke dag opnieuw moeten, met elke dag een nieuwe kans om ze te vergeten. Zeker voor mensen met ADHD is dit een worsteling. Stella biedt uitkomst.
Het is een app voor Android waarin alle terugkerende activiteiten worden ingevuld. Op het juiste moment geeft de app dan een korte herinnering. Anders dan bij een gewoon alarm is het niet nodig om deze direct uit te zetten of uit te stellen. Dat doe je pas nadat je de activiteit gedaan hebt. Zolang hij niet uitgezet is, geeft hij elke minuut opnieuw een herinnering.
Stella heeft een erg krachtige (maar daardoor ook wat ingewikkelde) manier om tijden in te stellen, waardoor zeer complexe schema's mogelijk zijn. Wil je bijvoorbeeld iets op elke derde woensdag van alle even maanden van het jaar doen? Dat kan.
Verder heeft Stella de mogelijkheid om bij te houden wanneer activiteiten zijn gedaan (of overgeslagen). Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om medicijngebruik met een arts te delen, of om zelf terug te kijken hoe goed het schema is volgehouden.
Voor het maken van voorwerpen om uit te printen met de 3D-printer is OpenSCAD een heel mooi programma. Maar bij complexere ontwerpen heeft het twee grote nadelen: het is niet mogelijk om voorwerpen in variabelen te doen, waardoor soms heel onoverzichtelijke constructies nodig zijn om iets te bereiken, en het uitlijnen van voorwerpen op elkaar is heel lastig, waardoor dit vaak ook fout gaat.
Cadoo lost deze problemen op. Het is een programma waarmee OpenSCAD-object gedefinieerd kunnen worden. Deze kunnen met elkaar worden gecombineerd, waarbij aangegeven kan worden welke punten op beide objecten gebruikt moeten worden voor de uitlijning. Tijdens het werken wordt OpenSCAD gebruikt om het resultaat te bekijken. Daarmee kan ook een bestand worden geproduceerd om het model bijvoorbeeld naar een 3D-printer te kunnen sturen.